Viking

I och med att min lajvförening håller på att köra igång en vikingkampanj så har ett verkligt vikingsug satt in. 
Kampanjen heter Blecinga(Fröskälle-kampanjen) och utspelar sig i Blekinge ungefär år 967 i en fiktiv by som heter Fröskälla. Efter ett arrangörsmöte och mycket snack över internet är jag peppad till tusen och har shoppat loss på Medeltidsmode.

Inköpt för min del blev en grön tuskaft till en kjortel och en roströd fiskbenskypert till en hängsleklänning. Olof slog däremot på stort och tog hem en massa olika tyger - däribland ett underbart lintyg som han gör en uuursnygg Viborgskjorta av. Han är så duktigt, hihi. 

Som en liten aptitretare började jag med att göra ett nålbrev som komplement till mitt gamla, jag behöver någonstans att lägga mina nålbindningsnålar och det kunde tyvärr mitt äldre exemplar hjälpa mig med.
Jag använde de tyger som jag köpt hem, plus en bit av Olofs linne, en spillbit av ett gult kypertylle, yllegarn och silkestråd. Resultatet blev bra, inget speciellt men ganska fint. 



Sedan satte jag igång och skissade på lite idéer som blev ungefär såhär;




Färgerna blev inte riktigt rätt, men vad gör det. Jag har ju alla tygerna hemma (jag har en liten provlapp på tyget till kappan).



Sen blev det lite akut i fråga om att sy. Jag kom nämligen på att jag vill åka till Gudahagens vikingamarknad och några komplement till min gamla (inte jättesnygga) dräkt hade ju inte varit fel...så jag satte igång med underkjorteln och har kommit en bit nu. Jag kommer nog inte bli helt färdig med den till marknaden eftersom jag väntar på att Olof ska bestämma hur mycket han behöver av sitt vita ylle - förhoppningsvis kan jag ta en liten bit till att fodra min klänning med. 
Modellen blir en helt vanlig rak kjortel, inga knasiga former någonstans utan rektanglar, trianglar och sånt. Grundmodell liksom. (Jag känner att jag utvecklade det där lite väl mycket, men vad fasen...det gör väl inget) 


I skrivande stund har jag hunnit sy axelsömmar, sy på ärmar, ärmkilar och nu håller jag på att sy igen ärmarna. 

Det ska bli kul med marknad nästa vecka, jag kommer handla en del till min dräkt kan jag nästan garantera, och det kommer bli ännu roligare när vikingprojektet kommer igång till hösten. Najsens. (:

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0