Utbyten och värme i kalla höstdagar

Nu har jag fått igång lite småprojekt, det ena är ganska färdigt nu. Det har verkligen bara blivit 1700-tal på sistone, men det gör inte så mycket annat än för den här bloggen. Jag får en hel del gjort, har färdigställt korsetten, en kjol, en särk och håller just nu på med en fichu. Men som sagt har jag börjat på ett litet projekt;

Jag och mamma har gjort ett varsitt par handledsvärmare i fårpäls. Materialet har mamma köpt på Gotland för ett antal år sedan, Yllet sålde ut spillbitar av fårpäls i små påsar som vi köpte en av. 
Tanken med dessa värmare är att vi ska kunna ha de både till lajv och till vardags. Vi gjorde det väldigt enkelt för oss, vi klippte bara ut rektangulära stycken av skinnet/pälsen och sydde ihop med langettsöm. 



Som ni ser är köttsidan färgad röd, antagligen med narvsvärta. Eftersom jag tyckte att det var en ganska snygg färg så kände jag att jag inte behövde göra något med utsidan. Det var ju ganska självklart för mig att ha ullsidan inåt, mot handleden, men jag visste inte från början hur jag skulle göra med köttsidan, om jag skulle sy dit ylle eller något sånt för att dölja det fula. 
Nu var köttsidan inte så ful, utan hade en härlig röd färg, vilket gjorde att jag enkelt kunde bestämma mig för att ha den utåt. 

Hela projektet tog ungefär 20 minuter sammanlagd tid, det var ju som sagt bara att klippa ut delarna och sedan sy ihop dem. 

Resultatet:



Inte världens bästa bild, men jag tänker i alla fall inte klaga på att det var jobbigt att klämma fast (system)kameran under hakan och använda självutlösaren (ingen hint alls, ingen hint alls).... ;)
Jag är förbaskat nöjd med dem, har haft dem på mig konstant sen jag blev färdig. Kommer bli skönt att ha nu när hösten kommer närmre med stormsteg. 

Ja alltså storm på riktigt när man tänker på hur vädret var i lördags på Gudahagens Vikingamarknad. Vad i h*lvete var det egentligen som försiggick där i Näsum? Förra året bjöd på högsommarvärme och svidande bränna i nacken, men i år frös man ju häcken av sig trots flera lager ylle. 
Tur att Kerstin på Medeltidsmode sålde ut lite tyger så man (*host* mamma) kunde köpa lite tyg att ha som sjal för en billig peng. Jag är glad för att jag inte var med som aktör på marknaden i år, att hålla i barnaktiviteter och sitta där i snålblåsten hade jag inte hurrat för. 

Jag har satt igång med nålbindandet igen, jag har en deal med en vän; Han ska göra en pipa till mig så gör jag ett par vantar till honom. Himla bra tycker jag. Bara det att jag inte röker, men går nog i alla fall. Så imorgon ska jag pallra mig in till stan och köpa lite garn i någon fin färg och sen ska jag sätta igång med ett par vantar. Är faktiskt ganska peppad av någon anledning. 

Har börjat lyssna på Led Zeppelin igen, himla trevligt, utom det faktum att de inte finns på Spotify. Äh, jag får lägga över skivorna på datorn (även om jag inte är så himla sugen på det jobbet, men vad gör man inte för bra musik?). Bara för att ska jag nog dra igång tredje albumet, lyssna lite på "Since I've Been Loving You". Det och så ska jag sätta mig och fräscha upp mina nålbindnigskunskaper.

Kommentarer
Postat av: Frö

;) ja jävlar



Kul å höra du rotar ner dig i Zeppelin! Men snälla unna dig å lyssna på nån bra stereo också så musiken kommer till sin rätt mer. Känslan blir aldrig densamma med små datorhögtalare.



En bit in i det här klipper sker grejer som gjorde mig helt sådär att jag inte riktigt trodde det var sant så jädra bra det var. Var väl 16 nånting och blev tvungen att köpa en Les Paul efter det :)

http://www.youtube.com/watch?v=-Yd0zTf8DLA

2010-09-20 @ 22:22:48
Postat av: Frej

Ä du skippa det där klippet det här är mycket renare!

http://www.youtube.com/watch?v=wewu45XSb00&feature=related

2010-09-20 @ 22:27:34
Postat av: Andrea

Jag har kopplat in datorn till stereon så jag slipper kasst datorljud. :P



Ska kolla klippet när jag kommer hem, och kanske dra en låt på vår Les Paul bara för det... ;)

2010-09-21 @ 17:41:26
URL: http://korsvirke.blogg.se/
Postat av: Frej

Bra bra :)

2010-09-21 @ 21:45:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0