Cotehardie

Som jag skrev alldeles, alldeles nyss så har jag börjat på en cotehardie. Det var lite av en slump att jag kom på att jag ville ha en ny, jag sydde mörklila cotehardie till förra sommaren som jag hade på olika medeltidsmarknader och event. Tyvärr råkade jag slarva bort den för ett par veckor sen men det var inte därför jag kom på att jag skulle sy en ny.

På förra årets medeltidsvecka hittade jag ett underbart blått, rutigt ylletyg som jag förälskade mig i. Tanken var att jag skulle sy en hängslekjol till en vikinga-outfit men det bara låg och låg i min kista tills för några månader sen när jag skulle ta upp och beundra det. Just då råkade det ligga jämte ett annat av mina tunna tyger, ett grått ylletyg, och då slog det mig att jag skulle kunna sy en cotehardie i miparti. Något som jag fastnade för direkt. Sen har jag bara gått runt och funderat lite, letat källor och kollat runt efter bilder på kvinnor i miparti där ena halvan är rutig. 

Ett exempel:
:

Lägg märke till här att rutorna går på snedden vilket antyder att tyget är skuret på skrådden. Det finns en del bevarade plagg som är skurna på diagonalen men det är främst hosor och hättor (och nej, vi låtsas inte om att jag precis läste det här på Historiska Världars forum...;)

Det jag vill komma till är att jag inte har valt att göra så av den enkla anledningen att jag inte har tillräckligt med tyg för det. När jag köpte det blå så köpte jag lite drygt 150 cm av det så det går inte riktigt. Men av det grå däremot hade jag hela 5 meter av från början. Det var ju så billigt! Hehe

Dags för första bilden nu antar jag?

halvfärdig sak

Det som är kvar att göras är att klippa till ärmhålen, göra ett par sjukt snäva ärmar, ta in den i midjan och göra alla knappar och knapphål... De är ett par styckna, jag ska ha knappar på båda ärmarna från handleden till armbågen och även hela vägen från halsringningen till kjolfållen. Det som kommer göras någon gång emellan allt detta är att fälla sömsmånerna så att sömmarna inte böjer sig lika mycket utan plattar ut sig.

Invigning bli nog medeltidsveckan och då ska jag ta lite snygga bilder med tillsammans med alla andra medeltidsnördar...eller jag menar häftiga pojkar och flickor.


Jag avslutar med en bild på några av knapparna.

fast inte alla

Kommentarer
Postat av: Frej

Jädra snygga färger ihop de där. Å det rutiga är ju faktiskt hur härligt som helst att hålla i

2010-07-29 @ 20:21:33
Postat av: Martina

Snyggt! Kan du inte lägga upp ett inlägg där du förklarar hur du gör knapparna också? Jag lyckas inte fatta så bra med de förklaringar jag hittat hittills..

2011-04-09 @ 17:59:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0