Jag har en vän...

...en underbar och trofast vän...

Ja, eller nått. 
Igår satt jag ut kvällen hos min fina och underbara vän Liz. Jag sydde färdigt min korsett helt och hållet, gissa om jag var sentimental efter det. Det är ett projekt som jag har hållt på med ända sen i våras, jag har inte arbetat så väldigt aktivt med den, därför den långa tiden. Men nu är den i alla fall färdig. Min första korsett, min första 1700-tals korsett. 



Jag har haft stor hjälp i Liz som är en hejare på mönsterkonstruktion, på att sy och på historiska dräkter i allmänhet (kolla hennes mönsterkonstruktionssida; http://www.konstrueramonster.se).
Det hon har gjort är berätta för mig hur man konstruerar ett mönster utifrån en principskiss och sina egna mått, sen har jag fått jobba fram ett mönster under hennes övervakning. Detsamma gällde toilen som jag gjorde till klänningen.

Hon har även uppmärksammat att jag fyllt år på sistone och gjorde därför en liten present till mig. Det är galet hur glad jag blev när jag öppnade paketet. Däri låg en struthätta inspirerad av manuskriptet The Romance of Alexander . Jag säger inspirerad trots att det finns belägg för både tofsen på struten och kreneleringen i samma manuskript, för som ni tydligast kan se på den sista bilden så har vi hittat på lite eget....










Både jag och Liz lajvar och har några gånger lajvat tillsammans. Vi har funderat ganska länge på att spela underhållare och göra varsin matchande, men ändå relativt HK, dräkt. Någon gång för ganska länge insåg vi att änden(nacken?) på strut/kraghättorna blir väldigt passande handdockor och nu har vi varsin struthätta med krenelering i avvikande färg, ögon och mun. Min har även förträffligt nog fått en näsa. Perfekt för att en dag helt spontant börja spela en liten teater av något slag, exempelvis för barn. 

Nu ska vi bara hitta ett passande lajv att ränna runt med våra underhållare på. Det och förstås göra färdigt dräkten som tillhör hättan. Men det är ett annat kapitel. ;)


En sol går upp och tvingar mig att kisa...


Kommentarer
Postat av: los queenos.

ni kan få komma och underhålla the QUEEEN! Men då får ni faan va roliga! :D

2011-01-03 @ 09:14:42
Postat av: Andrea

Oj, hehe, då måste vi öva om vi ska underhålla Hennes Höghet. ;)

2011-01-03 @ 20:34:38
URL: http://korsvirke.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0