Efter Gotland

Kom hem igår vid 22.30, men somnade inte förren vid två ungefär. Jag läste sista delen ur boken överenskommelser som har gått som följetong i en tidning jag läser. Himla bra bok, åtminstone tycker jag det. Det är lite Jane Austen över den och eftersom jag är tjej så måste jag ju älska den. 

Gotland då, det var minst lika trevligt som alltid. Enda minuset var min säng som knarrade något fruktansvärt, man behövde bara ta ett djupt andetag för att det skulle börja låta så man väckte alla andra i rummet. Vi (jag, min mamma, syster och pojkvän) sov hos min faster som bor i Visby, vi trängde in oss i hennes sovrum medan hon slaggade på soffan. 

Veckans överraskning var att jag träffade Christian Walz på medeltidsmarknaden. Jag frågade honom vad en sån som honom gör på en sån "löjlig" tillställning som medeltidsveckan. Svaret blev att det var en slump, han var på Gotland för ett dop och tog med sina barn till marknaden så de kunde leka lite. Han var en väldigt fin pappa verkade det som. 

Veckans snyggaste dräkt var nog en viking jag stövlade förbi, jag fick inte någon närmare titt för det var något jag hade förbaskat bråttom till. Frågan är nog vad det var som kunde vara så himla viktigt att jag inte bejakade mina intressen. På antingen delad förstaplats eller god tvåa kommer såklart Frejs urhäftiga cotehardie i tre färger, jag följer hans blogg så jag kan berätta att den har varit sjukt stor inspiration för mig att göra min egen cotehardie. 

På tal om den ja, jag blev färdig tillslut, men det var inte förren söndagkväll. Eller färdig och färdig, jag har inte gjort alla knapphål än, så lat som jag är. Jag hann med sex stycken innan jag inte ansåg mig ha tid/lust längre. En liten arrangerad bild hann jag med och här är den.



Ärmarna blev inte riktigt så snäva som jag önskade, men det kan bero på att jag inte hade så mycket tid att konstruera dem. Från början hade jag tänkt göra en moy-bog skärning på dem, men jag pallade helt enkelt inte det så det fick bli vanlig skärning och lite pösigare ärmar. Annars är jag verkligen riktigt nöjd med den, den motsvarade mina förväntningar och blev riktigt bra. En fullträff alltså.

Lösningen med birgittahätta/slöja blev riktigt bra, kanske inte på den här bilden med annars så är jag himla nöjd. En annan sak som inte blev bra med bilden är min vänstra hand som ser riktigt mysko ut. Jag är väl inte riktigt fotogenisk kanske.
Veckans inköp blev bältesdelar, ett renhorn (eller ett och ett, säger man så? Det är en bit skalle med båda hornen kvar), 2.5 meter råsiden och en jävla massa vatten eftersom jag inte var så förutseende att jag tog med mig vatten till marknaden och alla andra ställen.

Framför allt har veckan gett mig en hel jädra massa inspiration och trevligt umgänge. Jag gjorde slut på alla mina pengar (jag hade inte så mycket) och sen några till, tittade på en urbra konsert med Patrask, fick säga adjö till Jauvet och prata med trevliga hantverkarsnubbar. En bra vecka alltså. 

Får se om jag orkar fota av allt jag köpt sen. 
Hejsvejs!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0