Lite projekt igen...äntligen

Ja, jag har ju inte bara varit utomlands och sånt utan jag har ju faktiskt sytt lite. 

Den där pälsfodrade hättan jag skrev om för sisådär jättelänge sen har bara legat och vilat, utritad på tyget men inte utklippt. Jag fick en släng av hantverkarlusta här om dagen och klippte ut alla delar och sydde ihop det mesta. 
Jag lyckades med en riktigt mysko tabbe som jag inte kan förklara eftersom jag har inte fattat den själv än. :P
Det slutade i alla fall med att jag fick sprätta upp ansiktshålet. Efter att ha funderat en stund så kom jag fram till att det var nog för att jag satt uppe sent och sydde som det blev så fruktansvärt fel. Som vanligt då. 

Det jag har kvar nu är nog bara att göra en stickning längs med kanterna, så att det blir platt och fint, och så ska jag fixa den dära ansiktsdelen med och sen är den färdig.

På bilden nedan så ligger det lite skröfs på som jag har gjort den senaste tiden. Eller inte den grå trefingervanten. Det var den första vanten jag nålband, men jag gjorde aldrig någon make till den så det är det jag håller på med. Den gröna i bakgrunden är så långt jag har kommit på Jonathans vantar. Och handledsvärmaren har ni ju redan sett. 




Meningen är att jag ska ha min gosehätta till höstlajvet nu. Den täcker liksom halsringningen på cotehardien som jag ska ha då. Plus att det är väldigt varmt med päls. ;)

Mm... Fixade till cotehardien häromkvällen, sydde färdigt knapphålen och lite sånt... Jag pallade ju inte göra alla till medeltidsveckan och sedan dess har den (tyvärr) bara hängt. Men nu är i alla fall alla knapphål sydda och några knappar tillfixade. Det känns bra, skulle man kunna säga. 

Nä nu ska jag dra mig tillbaka till sängen med en kopp te och hättan i fråga, mysa lite till någon bra musik (förslagsvis Cornelis Vreeswijk ...).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0